Monday, September 10, 2012

Langkawi Story Part 2

Kilim Geopark Mangrove Tour

Lupa nak bagitau, kat Fish Farm ni juga ada disediakan restoran seafood. Selalunya dah termasuk dalam package Mangrove Tour yang mahal-mahal sikitlah. Oleh sebab kami ni budget, jangan verangan la nak makan kat sini. Dapat tour pun dah murah, ada hati nak makan kat sini lagi. Kami bawak stok-stok makanan kami sendiri jer. Benda-benda ringan je, malas nak makan heavy. Buatnya laut beralun jap lagi, jenuh muntah dalam bot pulak nanti

Gambar Restoran Terapung kat Fish Farm (ni fish farm kat area Sg Kilim, tak jauh dari Galeria Perdana)


Masa on the way ke Gua Buaya, hujan turun di tengah jalan. Suasana mula kecoh sikit sebab ada yang dah basah, kene tempias. Bila dah makin lebat, semua diam. Tau pun budak-budak ni takut. Kalau tak tak reti nak duduk diam. Kami menyusuri Sungai Kilim perlahan-lahan sebab laluannya agak sempit. Masa ni aku rasa jauh jugak nak sampai ke Gua Buaya ni.

Oleh sebab air pasang, kami tak dapatlah nak berjalan-jalan dalam Gua Buaya ni. Dapat tengok dari luar jer. Gua ini dipanggil Gua Buaya kerana bentuknya seolah-olah seperti buaya. Bukannya ada buaya kat sini. Kalau ade, sumpahlah kitaorang tak pegi.


Agak ramai jugak orang yang pergi Mangrove Tour walaupun time-time raya ni. Kebanyakannya orang luar, mungkin dari Iran, Tehran. Adalah beberapa keluarga Melayu jugak yang beraya atas bot macam kami ni. Sepupu aku menggelarkan kami Orang Asli Langkawi sebab dah sah-sah kami ni nampak macam orang kampung yang nak pegi menjala ikan. Lepas tu aku tengok orang lain yang datang sini kebanyakan berpakaian kemas, kami pulak pakai Track Bottom, T-shirt and selipar.(padahal dah prepare kalau cuaca hujan)

Kami singgah sekejap jer di Gua Buaya...Lepas tu kami bergerak ke Jetty di Kilim yang tak jauh dari Galeria Perdana. Aku hanya tunggu atas bot sementara yang lain-lain turun pergi menunaikan “nature call”. Sambil-sambil tu sempat beli buah-buahan topup bekalan. Langit semakin cerah. Dalam 10 minit kemudian, kami mula bergerak ke tempat helang.

Ada sebuah bot sedang menunggu helang-helang turun makan. Ada cara nak panggil helang-helang ni makan, iaitu dengan menghamburkan air dari enjin bot. Dalam masa yang sama, kulit-kulit ayam dibuang ke dalam air. So, bile helang tu dapat isyarat ada makanan, dia akan turun dan menangkap makanan tersebut. Nampaknya helang-helang ni macam malas jer nak turun, mungkin dah kenyang kot.



Nak panggil burung helang turun makan
 

Burung helang yang berterbangan
 
Kami mula bergerak perlahan-lahan menuju ke Gua Kelawar pulak. Untuk masuk ke sini, dikenakan bayaran RM 1 untuk dewasa dan 50 sen untuk kanak-kanak. Kalau nak sewa lampu picit pun RM1. Dari luar dah terbau bauan  hangit tahi kelawar di dalam gua. Dengan bantuan lampu picit, dapatlah aku tengok kelawar-kelawar yang tergantung di atas dinding gua dan melihat batu-batu stalaktit (kalau salah eja aku mintak maaf ye) yang terhasil akibat titisan air.

Entry fees

Snap dari luar Gua




View dari dalam gua
   
Sign @ Bat Cave
  

Kalau air tak naik, boleh guna laluan sini jugak untuk masuk ke gua

Kalau air tak pasang @ hujan, boleh buat tour dari jambatan di luar, boleh lalu celah-celah hutan dan baru masuk ke dalam gua.


Budak-budak ni yang terlebih happy

                           

Teringat masa pergi Milford Sound dengan cuaca gloomy macam ni.
Kami tak lama kat sini sebab masing-masing dah tak sabar nak ke pulau. Gambar atas ni masa kami on the way balik dari Gua Kelawar.

Sebelum aku terlupa, aku masukkan sekali gambar puncak Gorilla. Kalau dari sisilah.


Puncak Gorilla@Babun



P/s : Sikit lagi aku akan sambung untuk Part 3. Sorry kalau post kali ni agak panjang.

2 comments:

  1. sweetie dah melawat tempat2 ni tahun lepas.

    ReplyDelete
  2. hi sweetie...selamat berkenalan...

    sweetie lagi cepat dr sy...sy ni tmpt sendiri pn xhbs lawat lg...nnt sy akan share sumting sbg tanda perkenalan utk sweetie...resepi tart buah yang sweetie bg tu was so amazing..i like it very much...

    ReplyDelete